Number of the records: 1  

Výchova dívek v Čechách a na Moravě

  1. Main entry-name Dvořáková Kaněčková, Eva (Author)
    Title statementVýchova dívek v Čechách a na Moravě : školství v 19. století genderovou perspektivou / Eva Dvořáková Kaněčková
    Edition statementVydání 1.
    Issue dataPraha : Grada, 2020
    LanguageCzech * English
    Physical description199 stran : faksimile ; 24 cm
    ISBN978-80-271-1292-0
    EditionPedagogika
    Ser.statement/add.entryPedagogika (Grada)
    NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Language or script typeČástečně souběžný anglický text, anglické resumé
    Subj. Headings 19. století
    dějiny výchovy a vzdělávání - 19. století - Česko
    dívky - 19. století - Česko
    dívky - společenské postavení
    sociální role
    feminita
    gender
    Form, Genre monografie
    Copy count1, currently available 1
    Document kindBook
    View book information on page www.obalkyknih.cz

    book

    Call numberTrack No.LocationSublocation
    XB 102925078Státní okresní archiv Šumperkdepot I. NP
    Výchova dívek v Čechách a na Moravě
    Publikace přináší nový a originální pohled na dívčí vzdělávání v 19. století, který se odlišuje od dosavadní historiografie. Autorka pojímá téma z genderového hlediska a používá metodu diskursivní analýzy, díky čemuž se objevují opomíjené aspekty dívčího vzdělávání a jsou vyvráceny doposud platné závěry o „nevzdělanosti“ českých dívek. Zásadní změnou je zejména spojení pedagogického a historického přístupu, které je použito k objasnění základních podmínek vzdělanosti dívek, tj. cíle vzdělávání v kontextu institucionalizace obecného rakouského školství 19. století, obsahové (ne)diferenciace a potažmo praktického uplatnění v běžném životě. V praxi tak dochází k propojování institucionalizace dívčího vzdělávání s kontextem proměn ženské role, tedy k narušení dominantního diskursu ženy jako manželky, matky a hospodyně. Hlavní zájem se soustředí na postavení ženy střední třídy v 19. století a tomu odpovídající vzdělávací potenciál, a to z hlediska elementárního i vyššího vzdělávání, jeho proměn a specifik. Nedílnou částí knihy je podrobná teoretická, ale i historiografická část, která čtenáře zevrubně seznámí se širokým, zejména anglosaským konceptem feministického a také genderového výzkumu i s metodologií k danému tématu, stejně jako s historiografickým souhrnem dosavadní české tvorby v této oblasti. Annotation source: Obálky knih

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.