Počet záznamů: 1
Sochy a města Morava
Záhlaví-jméno Křenková, Zuzana Údaje o názvu Sochy a města Morava : Výtvarné umění ve veřejném prostoru 1945-1989 Dal.odpovědnost Říhová, Vladislava, (Autor)
Čadilová, Michaela, (Autor)
Údaje o vydání 1. vyd. Vyd. údaje Litomyšl : Univerzita Pardubice - Fakulta restaurování, 2020 Jazyk dok. čeština Fyzický popis 400 s. ISBN 978-80-7560-279-4 Předmět.hesla sochařství města veřejný prostor umělecká díla Klíč.slova morava Počet ex. 1, z toho volných 1 Druh dokumentu Kniha Signatura Přír.číslo Archiv Dislokace I 1539 62844 Zemský archiv v Opavě V českém prostředí téma poválečného umění ve veřejném prostoru dosud postrádá systematické a vědecky pojaté zhodnocení. Potřeba ověřených dat, která by poskytla přesné informace o okolnostech vzniku děl, vedla v roce 2015 k formulování vědeckovýzkumného záměru České umění 50. – 80. let ve veřejném prostoru: evidence, průzkumy, restaurování. V následujícím roce byl zahájen výzkumný projekt, jehož dílčí částí byl intenzivní plošný výzkum, který probíhal na území celé České republiky. Výsledky archivního bádání i terénního šetření se staly základem webové databáze Sochy a města. Tato specifická umělecká topografie dnes sdružuje aktuální informace o existujících a z části též o zaniklých realizacích. Byla z ní vybrána také hesla do katalogové části publikace. Výběr byl zaměřen na umělecká díla socialistického období osazená v prostředí moravských lokalit. Výzkumnými metodami se stal především monitoring a dokumentace děl v terénu a také časově náročné archivní rešerše. Z pramenného studia vychází i úvodní kapitoly knihy, které sice zaměřujeme na moravské prostředí, nutně však mají přesah a je možné je vztáhnout i na sousední oblasti socialistického Československa. Na úvod věnujeme prostor krátkému přehledu současného stavu bádání, který ukazuje, že domácí výzkum problematiky je ještě v počátcích. Dále se věnujeme aspektům politické kontroly výtvarné tvorby ve veřejném prostoru a vykreslení širších souvislostí systému objednávek výtvarného umění pro architekturu. Podrobně je popsáno také fungování uměleckých komisí, které tvorbu pro veřejný prostor organizovaly a schvalovaly, a také specifika umělecké tvorby v jednotlivých moravských regionech. Na závěr otevíráme pohled na problematiku současné (ne)péče o rozsáhlý a kvalitativně různorodý fond poválečných realizací. Zdroj anotace: Obálky knih
Počet záznamů: 1